Jump to content

Így pótold a vasat

2019. 04. 14. 17:15

A vashiány sokkal gyakoribb jelenség, mint gondolnánk, ráadásul vérszegénységet is okozhat férfiaknál, nőknél és gyerekeknél egyaránt. Az okokat mindenképpen orvosi segítséggel kell felderíteni, majd mehet a vaspótlás.

Felnőttek esetében a legvalószínűbb ok a vérveszteség. Ez nőknél lehet menstruációs vérzés következménye vagy aranyeres vérzés, esetleg belső szervek fekélye okozta vérzés. De a veszélyeztetett körben vannak még a terhes nők, az éppen serdülő, menstruálni kezdő fiatal lányok vagy a csecsemők is.

Miért kell a vas?

A szervezetünk egészséges, normál működéséhez elengedhetetlen a megfelelő (12-15 mg) napi vasbevitel. Mivel ezt a nyomelemet a szervezetünk nem állítja elő, így kénytelen vagyunk pótolni. Vas hiányában szervezetünkben izomgyengeség léphet fel, mivel csökken a hemoglobintermelés, ami a vér oxigénszállításához szükséges. A napi szükséglet egy részét megfelelő élelmiszerek fogyasztásával tudjuk bevinni szervezetünkbe:

100 g termékben:

  • mogyoró 22 mg
  • száraz bab 7 mg
  • vargánya 35 mg
  • mák 22 mg
  • őszibarack 4,5 mg
  • bárányhús 10,5 mg
  • kagyló 10,5 mg
  • máj 5,5 mg
  • spenót 4 mg
  • zabpehely 4 mg
  • lencse 5 mg

Ha komolyabb vashiánnyal küzdünk, amit vérvétel alapján állapítottak meg, feltétlenül forduljunk orvoshoz. A vastartalmú ételek fogyasztása mindenképpen jótékony hatású lehet, de komolyabb vaspótlásnak csak orvosi konzultáció után kezdjünk neki. A szervezet raktározza a vasat, amit ha nem helyesen szedünk, komoly emésztési zavarokat okozhat.

(Forrás: nlcafe.hu / fotó: pixabay.com)