Jump to content

Csődbe mehet a Tesla?

2018. 04. 09. 16:38

A Tesla folyamatosan veszteséges, a megítélése a nagy közönség szemében vegyes – egyesek vakon rajonganak érte, míg mások nem értik az egész felhajtást – a befektetők bizalma eddig azonban kitartott. Most úgy tűnik, élesedik a helyzet és kérdésessé válhat a kétségkívül úttörő autógyártó jövője.

cég tőzsdei árfolyama hetek óta zuhan, mostanra elveszítette értékének negyedét, ezzel az elmúlt egy év mélypontjára került, valamint a 2010 júniusi tőzsdére vitele óta nem látott zuhanást szenvedett el márciusban.

Negatív hírek eddig is többször láttak már napvilágot, azonban Elos Musk és csapata ezeket valahogy mindig átvészelte, többször úgy, hogy valami sokkal érdekesebb témával terelték el a figyelmet, például bejelentettek egy új Roadster modellt, vagy épp kilőttek egy korábbit az űrbe. A mostani időszak kritikusabbnak tűnik, mint a korábbiak, így nem biztos, hogy egy újabb kommunikációs trükkel olyan könnyen átvészelhető lesz.

Eddig a befektetők kockázati tőkéje, valamint a klasszikus kölcsönök tartották életben a céget, azonban egyre égetőbb a kérdés minden érintett számára: mikortól, és hogyan lehet végre fenntartható (és önfenntartó) az autógyár működése? Eközben a híradások az alábbi történetekkel vannak tele.

Negyedéves jelentés, gyártási problémák

A Tesla a jövő héten publikálja majd az idei év első negyedévére vonatkozó gyártási számait, ami várhatóan nem azt fogja mutatni, hogy a gyártó teljesíteni tudta a célként kitűzött heti 2500 darabos termelést a Model 3-ból. Ha ezt a régóta húzódó problémát nem sikerül megoldani, szakértők szerint rövid időn belül újabb források bevonására lehet szükség.

Miközben a már korábban is “production hell”-nek nevezett gyártási folyamat felfuttatásával is problémák vannak, az eladások sem a terv szerint alakulnak. Bár az emberek továbbra is szeretnének Teslát venni és a várólista hossza nem csökkent, a Wall Street Journal egy riportja szerint a sorra kerülő vásárlók csak mintegy 30%-a fizeti ki és veszi át az autóját, amikor megkapja az értesítést. A többiek úgy tűnik kivárnak, amíg a közelmúltban nyilvánosságra került minőségi problémákat megoldják és inkább csak utána szeretnének, egy már vélhetően valóban jó minőségű autóba beleülni.

Romló adósságbesorolás

A Moody’s hitelminősítő lerontotta a Tesla adósságbesorolását, amely innentől jelentősen megdrágítja a cég számára a hitelfelvételt. Eddig Musk személyes varázsának köszönhetően a befektetők szemet hunytak a folyamatos pénzégetés, valamint a kitűzött célok nem teljesítése felett és 1,8 milliárd dollárt kölcsönöztek extrém alacsony kamatra. Mostanra azonban egyre kétségesebb, hogy a Tesla el tudja-e érni a kritikus tömeget és el tudja-e terjeszteni a villanyautókat a kellő mértékben, mielőtt ismét kifogyna a pénzből.

Balesetben kigyulladó Model X

Kettészakadt és kigyulladt egy Tesla X a kaliforniai Mountain View 101-es autópályán, melynek vezetője a kórházba szállítást követően életét vesztette. Azt még nem tisztázták, hogy a balesetet megelőzően az AutoPilot funkció aktív volt-e, de a szemtanúk elmondása szerint az autó a szalagkorlátnak ütközést követően azonnal kigyulladt és lángba borult. A történtek ismét felkorbácsolták a kedélyeket az autók önvezető képességei kapcsán.

Akadozó alkatrészellátás

A The Sunday Times Driving rovatában megjelent riport szerint az angliai Essexben egy Tesco áruház háta mögötti elzárt területen több tucat Tesla Model S és Model X ázik az arrafelé nem ritka esőben, többek belterét csak a fóliázás védi.

Ez a telep kissé más hangulatot áraszt, mint a csillogó Tesla szalon, ahol az új autókat átadják, pedig ez is a hivatalos hálózathoz tartozik: itt tárolják azokat az autókat, amelyeket a szükséges alkatrészek hiányában nem tudnak megjavítani. Hiába vannak magasan képzett szerelők Európában is, amíg nem érkezik meg minden szükséges elem Kaliforniából, nem kezdhetnek neki a munkának.

Az egyik tulajdonos elmondása szerint egy kátyúba hajtott bele 6 héttel ezelőtt, azóta vár a javításra, de még csak várható időpontot sem tudtak neki mondani. Többen tavaly decemberi balesetek óta várják, hogy visszakaphassák a javított autójukat. Az ügyfelek türelme fogytán van, egy ilyen szintű autóhoz nem ilyen szintű szolgáltatást várnának, nyilatkozták többen, elégedetlenségüknek hangot adva.

(Forrás: igenyesferfi.hu / kép: pinterest)