Jump to content

A jövő autózása

2020. 05. 24. 21:25

Vajon teljes mértékben átengedjük az automatának a vezetést? Használunk majd tömegközlekedést? Vagy csak azt használunk? Lesznek taxik? Mi fogja meghúzni a határvonalat a robotizált és a manuális között? Hogyan fognak alakulni a közlekedés szabályai? Sok a kérdés és szerencsére majdnem mindre van válasz. Hogy ez mennyire pontos így, azt nem tudjuk, mindenre majd a jövőben derül fény.

Míg ezelőtt pár évvel az elektromos autók, melyeknek úttörője minden kétséget kizárólag a Tesla volt még csak tesztként funkcionáltak és néhány kilométernél többet nem tudtál megtenni egy töltéssel, ma már több száz, akár 1000 kilométeres távolságba is elérhetsz egyetlen töltéssel. Olyannyira komoly a villanyautózás, hogy a legnagyobb gyártók próbálnak még nagyobb hatótávra képes, még jobban gyorsuló és még kényelmesebb, minden körülmények között megfelelő autókat gyártani.

Nem csak ez az, ami igazán megfordítja az autóipart, hanem az automatizált biztonsági intézkedések, mint a követési-távolságot szabályozó rendszerek vagy a sávtartás. Ezek a high-tech funkciók már lassan minden új autó kötelező tartozéka lehet.

Ezek viszont további kérdéseket vetnek fel: hogy mi van akkor, ha ezeket az automatikus biztonsági rendszereket egy forgalomba engedjük az emberek kézivezérelt kissé butább autóinál? A balesetek száma drasztikusan csökkenhet ebben az esetben is, vagy csak akkor, ha a teljes közlekedési infrastruktúra minden fejlettebb országban átformálódik a robotizált megoldásokra? Vajon az 5G mennyire fogja ezt befolyásolni, és vajon tényleg végleg kiiktatják-e a benzines és dízeles gépjárműveket? Egyáltalán szükségünk lesz-e saját autóra, vagy applikációkkal fogjuk hívni valamelyiket a sok közül amelyik épp a városban mozog?

A Roadster belement egy ilyen játékba, mintha csak a jövőben lennénk.:

Már bejáratódtak a 3-as metróvonal felújított szerelvényei, a városvezetés pedig bejelentette, hogy hamarosan elkészítik a 2-es vonal akadálymentesítési terveit. A Lánchíd felújítása csúszik ugyan, de már csak évekre vagyunk az átadásától, a turisták pedig értékelik, hogy az ellenőrökkel elvégeztettek egy kötelező, kétórás angolnyelv-tanfolyamot. Népszerű a köznyelv által csak tovább kombinált bérletnek hívott Kombinált bérlet plusz 2, amellyel nem csak a tömegközlekedési járműveken lehet utazni, hanem – egyszerre maximum fél óráig – a közbringákat is lehet használni, havi háromszáz perc erejéig pedig a közösségi autókat is. A dugódíjról még nem sikerült megállapodni, az óránként 1200-2500 forintos parkolási díjnak így is van visszatartó-ereje. A hibridek zöld rendszámát évekkel korábban visszavonták, a magántulajdonú villanyautók még viselhetik, de már azok is csak nyolcvanszázalékos parkolásidíj-kedvezményt kapnak. A 2000 előtt gyártott benzines és 2015 előtti dízelautók már csak csúcsidőn kívül közlekedhetnek – ha nem túl magas a légszennyezettség –, a kétütemű robogókat kitiltották. Már nem ingyenesek a városi villanytöltők, a költségekkel automatikusan megterhelik az üzembentartó folyószámláját, de legalább a kizárólag elektromos autókból álló taxikat letiltották róluk, azok csak a telephelyükön töltődhetnek – ez nem is okoz nekik gondot, mióta az olcsó villanykocsik is simán elmennek ötszáz kilométert egy töltéssel. A taxisok meg eleve nem moroghatnak nagyon, csak útlezárásokkal érték el, hogy egyelőre megmaradjon a munkájuk. Vannak már ugyanis önvezető autók. Egy vállalkozás teljesen robotizált flottát indított volna, forradalmasítva a személyszállítást, de gyorsan hoztak egy jogszabályt, úgyhogy az automata kocsik egyelőre a városi áruszállításban és a helyközi közlekedésben terjednek igazán, meg persze a trendérzékeny polgárok között.

Lehet, hogy mire észbe kapunk már kötelezően intelligens önvezető autóval járnak majd a lakosok, de minimum előírás lesz az újonnan gyártott autókban az önvezető funkció.

 

(Forrás: szevaszfaszi.hu / fotó: pixabay.com)