Jump to content

Mit hozhat a krízis?

2020. 05. 22. 22:21

Életünk a feje tetejére állt, rengetegen elveszítették a munkájukat, sokan pedig a hitüket. Nemcsak a magánéletek, de az üzlet világa is megrengett, nincs ez másként a kommunikációs, a márkakommunikációs területekkel sem.

E járvány közepette a félelmetes betegség, az elszigeteltség, korábbi életmódunk elvesztése és az egész világon a riasztó mértékű halálozási számok hírei egyetlen mondatot formálnak akarattá mindannyiunkban: Elég volt! Ahogy a világ változik, és sosem lesz már ugyanolyan mint a koronavírus előtt, a szakmai hozzáállás is talán örökre átalakul. Nagyobb teret kapnak a történetek és a hiteles, autentikus őszinteség.

A COVID-19 világjárvány feltárta társadalmunk egyenlőtlenségeit, és még nem láthatjuk, hogy a koronavírus milyen káros következményeivel kell számolnunk a továbbiakban. De ha meghalljuk egymás történeteit, és tanulunk a frontvonalban dolgozók példájából is, akkor talán együtt találunk kiutat.

A krízis során elmondott történetek elkerülhetetlenül túlélik majd a vírust. A vállalkozásoknak olyan történeteket kell megosztani, amelyek tiszteletben tartják a jelen pillanatot, sőt, őszintén be is számolnak a válságról, ám közben figyelembe kell venni azt is, hogy ezek a történetek miként és milyen hatással lesznek a célcsoportokra, a hallgatóságra egy, a járványt követő világban. A COVID-19 megköveteli, hogy a márkák drasztikusan gondolkodjanak most történetmesélési szokásaikról. És, bár, ahogy említettem, sok vállalat ezt a krízist gazdasági válságként éli meg, mégis van lehetőség megragadni ezekben a szokatlan időkben is a hatékonyan kommunikálható sztorikat.

A történetek segíthetik egy szervezeteket vagy vállalkozás átláthatóságának kialakítását, és a közönséggel való kapcsolódást is fokozhatják, mivel a storytelling módszertanának alapos segítségével azt mesélik el az alkalmazottaknak és az ügyfeleknek, ami éppen őket foglalkoztatja. Most tulajdonképpen mindannyiunkat ugyanaz foglalkoztat, a történet választás nem is olyan nehéz. Az óriási információs zajban azonban a krízis-történeteknek emlékezetesnek és egyedinek kell lenniük.

Noha a vállalkozásunk gazdasági nehézségeket tapasztalhat a válság miatt, fontos a nagyobb képet szem előtt tartani. Ha nincs kommunikáció, az hosszú távon negatív hatással lesz a márka ismertségére, a járvány utáni időszakban is, amikor a fogyasztók, az ügyfelek újrakezdik az életüket. Tehát bármi is történjen, ne tűnjünk el, osszuk meg az aktuális történeteket.

Magától értetődik, hogy a világjárvány idején se nem elegáns, se nem ildomos, sőt, egyenesen kontraproduktív a túlzott, az üzleti szempontokat hirdető kereskedelmi üzenetek publikálása. Kommunikációnk továbbra is kereskedelmi célú lehet, de változtassuk meg az üzenetet a jelenlegi igényeknek megfelelően.

Az elmúlt hónapok elővigyázatossági okokból gyakorolt social distancing megviselte az embereket, és az érintés, az őszinte, (a szó nemes értelmében vett) egyszerű kapcsolódás, az emberi érintés iránti vágy nagyobb, mint valaha. Érdemes a kommunikációval kapcsolódni, reflektálni, a véleményt kikérni, megszólaltatni azokat, akik csöndjükbe, esetleg magányukba voltak zárva az elmúlt időszakban. Olyan valóságos történeteket meséljünk, amelyek arról számolnak be, hogy a vállalat és annak vezetősége, a munkatársak mind hasonló, érzelmileg nehezen kezelhető helyzetben vannak, és érdemes hangsúlyozni a tágabb értelemben vett közösség, az embertársi összetartozás jelentőségét is.

(Forrás: igenyesferfi.hu / fotó: pixabay.com)