„Reklámok parancsára kocsikra gyűjtünk, melózunk, hogy legyen pénzünk a sok felesleges cuccra. A történelem zabigyerekei vagyunk. Nincs se célunk, se helyünk. Nincs világháborúnk, se válságunk. A mi háborúnk szellemi háború, a mi válságunk az életünk. A tévé elhitette velünk, hogy egy szép napon milliomosok, filmcsillagok és rocksztárok leszünk. Pedig nem leszünk. Erre lassan rádöbbenünk, és nagyon-nagyon berágunk.”
Ismerős gondolatok? A fenti sorok a világrengető kultfilmből, a közel húszéves, de örökaktuális Harcosok klubjá-ból (Fight Club) valók. És sajnos továbbra is a modern ember húsába-lelkébe mar.
Ugyanis mindaz, ami a hatvanas években kézzel foghatóvá vált az Egyesült Államokban, a 21. századba érve le is igázta a világunkat. Idetartozik
- a mérhetetlen túlfogyasztás,
- a boltok előtti kempelés,
- a profi sorban állók felbérelése,
- a termékek, árucikkek és zsírtartalékok felhalmozása,
- az élet-halál harcok a leárazott termékekért,
- na és a rendszerszinten kontrollált tömegmanipuláció a média végtelenül hosszú csápjaival.
A valós és az információs határok leomlásával ugyanis elszabadult a pokol, és egy globális krízisbe csöppentünk bele, amely nemcsak az értékrendünkre és a józan ítélőképességünkre, hanem az egzisztenciális és egészségi állapotunkra is rányomta a maga pecsétjét.
Élet egy leárazásért
Az értelmező szótárak lassan már egy egész hosszú bekezdést kell szenteljenek a fekete péntek fogalom körbejárására és megmagyarázására, amely a 21. századba érve érte el a legmélyebb jelentését. Lassan egyre többen ébrednek rá, hogy ez
Ma már ott tartunk, hogy a média, a piac és az egyszerű halandó is ugyanúgy rákészül az őrületre, sokan még szabadnapot is képesek ilyenkor kivenni. Sok kereskedő már hajnali öt órakor vagy akár már korábban is kinyit, a black fridayre készülő vásárló pedig akár hosszú órákon át kész sorban állni egy-egy leárazott termékért. Ami pedig a kapunyitás után jön, az minden, csak nem egy civilizált társadalomra vall: ahogyan a gát átszakadása után a vízhullámok pusztító, elemi erővel törnek át, úgy rohanják le a boltokat és áruházakat az éhes csordaként lesben álló fogyasztók.
Kereken tíz éve például az egyik bolti alkalmazottat halálra taposták, miután az egyik New York-i üzletben a vásárlók egyszerűen áttörtek az üvegajtón, az incidens során pedig egy kismama is a kórházba került. Azon a bizonyos 2008-as november 28-i fekete pénteken még további két ember halt meg, miután lövöldözéssé fajult egy vita néhány vásárló között. De persze azzal csak a felszínt kapirgáljuk meg, ha a vásárlókat okoljuk mindezért. Ők lényegében egyszerű játékszerek egy hatalmas csatatéren, zsinóron rángatott marionettek,