Rengeteg olyan tényező ismert, amelyből az emberek még azelőtt következtetéseket vonnak le ránk vonatkozóan, hogy megszólalnánk, ezek közül azonban sok olyan, amin nem tudunk változtatni. Az arc formája, az áll elrendezése, a szemöldök vastagsága – ezekre nincs kihatásunk (legalábbis nem természetes úton), ellentétben például a testbeszéddel vagy a magabiztos fellépéssel. Nézzük, milyen ítéletet hoznak felettünk az emberek másodpercekkel egy új találkozás után!
Státusz
Nem meglepő, hogy a különböző státuszszimbólumok és az igényes megjelenés meghatározó súllyal bír az első benyomás alkalmával formált kép kialakítása során. Egy 2011-es, holland kutatás szerint ezek a külső sajátosságok olyannyira meghatározó súllyal bírnak, hogy megelőznek minden olyan egyéb dimenziót is, mint például a vonzerő, kedvesség vagy a megbízhatóság. A kutatás során a pozícionálást kizárólag ezek a külső jellemzők határozták meg.
Megbízhatóság
Az emberek a másodperc tört része alatt eldöntik, hogy megbízható vagy-e vagy sem. A Princeton kutatói jöttek rá erre, amikor diákoknak 100 milliszekundumuk volt arra, hogy színészek arcát értékeljék vonzerő, kompetencia, kedvelhetőség, agresszivitás és megbízhatóság szempontjából. A kutatásban résztvevő másik csoportnak annyi ideje volt ugyanerre, amennyit csak akart. Az ítéletük a legtöbb esetben megegyezett azokéval, akiknek csak egy tizedmásodpercük volt a feladatra.
Az ítélet nagy része olyan faktorokon múlik, amelyket nem lehet megváltoztatni. A kutatás szerint például a nőiesebb, babaszerű és vidám arcokat megbízhatóbbnak ítélik meg. Ugyanakkor befolyásolható például a testbeszéd olyan apróságokkal, mint a mosoly, beszéd közben enyhén előre döntött testtartás, a testbeszéd tükrözése vagy a szemkontaktus megtartása.
Karizma
Egy néma videót nézve mindössze öt másodperc alatt eldönthető egy előadóról, hogy karizmatikus-e vagy sem – állapította meg a University of Toronto 2017-es tanulmánya. Ez az eredmény pedig azt is előrevetítette, hogy egy adott személyt vezető típusnak ítélnek-e meg az első benyomás során.
Vezetői fellépés
A University of Miami és a Duke University kutatásában 2012-ben az alanyok nőket és férfiakat hallgattak, miközben a következő mondatot mondták: „Arra buzdítalak, hogy novemberben szavazz rám.” Az eredmények azt mutatták, hogy az emberek inkább olyan nőkre szavaztak volna, akiknek mélyebb a hangja, őket ugyanis kompetensebbnek és megbízhatóbbnak értékelték. Férfiak esetében is a mélyebb hangúakra szavaztak volna, de nem azért, mert megbízhatóbbnak tűntek.
Könnyűvérűség
Mind a nők, mind pedig a férfiak kevésbé vonzónak, kicsapongónak és könnyűvérűnek ítélték azokat a nőket, akiknek látható helyen volt tetoválásuk egy 2007-es brit kutatásban – a társadalmi sztereotípiáknak megfelelően. Egy frissebb lengyel kutatás tetovált férfiak esetében azt találta, hogy őket férfiasabbnak, dominánsabbnak és agresszívabbnak ítélték a nők és a férfiak is egyaránt, ugyanakkor voltak különbségek a nemek között: a nők egészségesebbnek látták a tetovált férfiakat, de rosszabb szülőnek és partnernek, a férfiak ezzel szemben vonzóbbnak látták tetovált társaikat.
Intelligencia
A Nora A. Murphy által vezetett 2007-es kutatás szerint, ha valaki egyenesen a beszélgetőpartnere szemébe néz, az nagyban növeli az illető feltételezett intelligenciáját. A vastag szemüveg és a kifejező beszédmód szintén sokat javít az egyén intelligencia szintjének megítélésén.
Dominancia
A University of Pennsylvania 2012-ben arra a megállapításra jutott, hogy a kopasz férfiakat dominánsabbnak értékelték, mint a hasonló férfiakat hajjal és amikor a férfiakról digitálisan eltávolították a hajat, dominánsabbnak, magasabbnak és erősebbnek ítélték őket, mint az eredeti, hajas énjüket.
Siker
Egy brit-török kutatás 2012-ben úgy találta, hogy az egyedileg készített öltönyös férfiakat sikeresebbnek látták, mint azokat, akik egyszerű konfekció öltönyben voltak – a kutatásban résztvevők számára a döntéshez mindössze öt másodperc állt rendelkezésükre.
Potenciális előléptetés
Egy 2011-es kanadai tanulmányban arra kérték a résztvevőket, hogy irodai és hétköznapi ruhába öltözött férfi modellekről mondják el, hogy miként fognak teljesíteni különböző munkakörökben. Az eredmények egyértelműek voltak: a jól öltözött férfiakról nemcsak azt mondták, hogy több pénzt fognak keresni, de azt is, hogy hamarabb elő is fogják őket léptetni.
Kalandvágy
A Durham University-n 2016-ban videókat mutattak diákoknak 26 másik, sétáló diákról. Mindössze néhány lépésre volt szükség ahhoz, hogy elárulják a személyiségüket: azok, akik nagyobbakat léptek, extrovertáltnak és kalandvágyóbbnak tűntek, míg akik kisebb, szűkebb lépésekkel jártak, azokat társaik neurotikusnak ítélték meg.
Jobbra vagy balra
A XXI. században nem meglepő, hogy nem csak a személyes, de az online kialakított térben is végeztek az első benyomást vizsgáló kutatást. Egy friss felmérés az online társkeresőket vizsgálta, ahol a felhasználók másodpercek alatt döntik el egy adott fénykép alapján, hogy az illető potenciális randi-jelölt vagy sem. Az extrovertáltabbnak tűnő, új élményekre nyitott, érzelmileg stabil és kedvelhető megjelenés javította a jelöltek esélyét az online társkeresésben. Ugyanakkor, ha egy nő ambiciózusnak és kompetensnek tűnt, kevésbé volt népszerű, míg férfiak esetében ugyanezek a jellemvonások esetében épp az ellenkező hatás volt érzékelhető. „Az eredmények szerint egy fotó alapján kialakult első benyomás jelentősen befolyásolja az online társkeresésben, hogy valakivel felvesszük-e a kapcsolatot, még akkor is, ha egyéb információkat is megtudtunk az illetőről később.”
Barát vagy ellenség
Nemcsak a szemeinkkel alakítunk ki azonban benyomásokat másokról. Mariella Pazzaglia olasz pszichológus arra jött rá, hogy a szaglás is segít eldönteni, hogy valaki barát vagy ellenség. Illat alapján ugyanis képesek vagyunk megállapítani, hogy valaki a mi szociális családunkba tartozik-e. Ha valakinek ismerős az illata, az azt jelenti, hogy olyanok, mint mi, és szükség esetén segítséget kaphatunk tőlük. Ha azonban eltér az illatuk, azt is jelentheti, hogy nem a legjobb szándékkal közelednek felénk.