Műszaki átvizsgálás
Első és legfontosabb az autó műszaki átvizsgálása. Néhány ezer forintból megvan akár egy márkaszervizben is, de sok műhely a nyár elején akciókkal is várja a gépjárműveket és gazdáikat is, így olcsóbban meg lehet úszni. Az átvizsgálás viszonylag keveset használt vagy új autók esetén is célszerű, hiszen így legalább kiderül, ha valami gond van, és sikerül megelőzni a nagyobb bajt, ha pedig minden rendben, akkor nyugodtan indulhatunk útnak. Emellett fontos az autóban található folyadékszintek és gumik állapotának ellenőrzése is.
A motorolaj szintjét egyébként is érdemes legalább havonta ellenőrizni, mert ha jelentősen csökken a mennyisége, de esetleg nincs a kocsi alatt sem olajfolt és a motortér is tiszta, akkor jó eséllyel a benzinnel keveredik, így nehezebb észrevenni, ugyanakkor jelentős károkat is okozhat, ha nem vesszük észre. Egyébként érdemes tartani a csomagtartóban egy flakonnal az éppen a motorban lévővel megegyező viszkozitású olajból, így folyás esetén nem érhet meglepetés, tudunk utántölteni. Ajánlott még a szervoolaj, a fékolaj és az ablakmosó folyadék szintjét is ellenőrizni. Utóbbit szintén tegyünk a csomagtartóba is, tartalékba.
Minden rendben az abroncsokkal?
A gumiabroncsok állapotának jelentőségét sokan lekicsinylik, pedig nagyon is fontos, hiszen gyakorlatilag ezen a nagyjából négytenyérnyi felületen kapaszkodik a jármű az aszfaltba. A gumik megsérülhetnek egy durvább padkára felálláskor, az aszfaltról is kerülhet bele nagyméretű szögtők kezdve a csavarig bármi, ami roncsolhatja, arról nem is beszélve, ha valamilyen gyártási hiba miatt idővel szálszakadást szenved a gumink.
Tehát mielőtt hosszú útra indulnánk ellenőrizzük a kerekeket, keressünk felpúposodott oldalsó felületet, felületi sérülést vagy oda nem illő idegen anyagot, és nézzük meg a profilmélységet is: minimum 1,6 milliméternek kell lennie. Ha bármi gyanúsat látunk, keressük fel a legközelebbi gumiszervizt.
Továbbra is az abroncsoknál maradva, ellenőrizni kell a guminyomást is, nem megfeledkezve a pótkerékről sem. Ha kevés a levegő benne, akkor akár deciliterekkel is többet fogyaszthat az autónk, nem beszélve arról, hogy rosszul kopik majd, a két széle nagyobb mértékben, mint a közepe. Az sem jó megoldás, ha túlfújjuk őket, mert akkor pedig könnyebben megcsúszhat az autó, valamint a gumi közepe kopik fokozottan. Az ideális légnyomás az autó gépkönyvében található, de a vezetőoldali ajtónál vagy a tanksapka belső oldalán is jelzik kis matricával a gyártók személyre, csomagmennyiségre lebontva.