Jump to content

Ültess fákat netezéssel

2019. 11. 16. 19:46

„Google a barátod” – szoktuk mondani, ha valaki előbb kérdez, minthogy rákeresne a böngészőben az adott információra, ezzel fele annyi idő és zavarás mellett rálelve a válaszra. Az elmúlt évek adat-botrányainak fényében a fenti állítás mégsem egészen helytálló. Biztos a barátunk az, aki pénzre váltja a titkainkat? Nem lenne sokkal jobb egy olyan barát, aki nem adja ki, mire kerestünk rá a világhálón, a reklámbevételei 80%-át pedig fák ültetésére fordítja. Ez a barát létezik, és Ecosia-nak hívják, most pedig elmondjuk, hogy miért ez legyen az alapértelmezett böngésződ!

2018-ban a Google bevétele a Statista szerint 136,22 milliárd dollár volt, amelynek tetemes részét a reklámbevételek generálták. A Google hirdetési rendszere újraszabta a médiapiacot, kedvező ára a legkisebb vállalkozások számára is lehetővé tette, hogy reklámjával megszólítsa az érdeklődő és a terméke iránt teljesen érdektelen internetezőket, potenciális vásárlókat. Ezzel pedig a webes ujjlenyomatunk, kereséseink, érdeklődési köreink – vagyis az adat lett a 21. század aranya, amit mindenki ki akar bányászni. A statisztikák szerint egy év alatt 2 trillió keresést pötyögünk be a Google-be, ezzel a piac 90%-át ők uralják.

Ahogy nemrég a Notre-Dame tragédiája és a széleskörű összefogás kapcsán boncolgattuk, mi lenne, ha ezt a hatalmas potenciált a vállalati szintű érdekeken túl az emberiség közös javára fordítanák? Christian Kroll nemcsak teoretikus szinten piszkálgatta ezt a kérdést, a kapitalista világrendet szidva egy pohár bor mellett, hanem tett is valamit, és 2009-ben Berlinben megalapította az Ecosia nevű böngészőt. Egyetemi tanulmányai után Kroll Dél-Afrikában és Nepálban járt, ahol elborzasztotta a szegénység és az erdőírtás mértéke – mindkét problémára a fák jelentik a megoldást. „Sok ember számára teremthetsz megélhetést és értékes ökoszisztémát fák ültetésével, ezért arra jutottam, hogy fákat akarok ültetni, csak azt nem tudtam, honnan szerezzek ehhez pénzt” – elevenítette fel Kroll az Ecosia születésének történetét. Végül a számítógépek iránti szerelme segített előteremteni számára az anyagi hátteret – tinédzserként szeretett videó játékokat játszani, és saját számítógépeket építeni – ahhoz, hogy egy jobb hellyé tegye a Földet.

Az Ecosia rendszere tiszta és átlátható: a felhasználók keresései által generált profitot ahelyett, hogy a befektetők és részvényesek zsebében landolna, fák ültetésére fordítják világszerte, azaz minél többen és többet keresnek a böngészőben, annál több fát tudnak ültetni. Eddig 7 millió ember választotta az Ecosiát, akik így – a cikk írásának pillanatában – összesen 55,809,306 darab fa ültetéséhez járultak hozzá a perui San Martin régiótól Kenyáig, és számtalan embertársuk megélhetését biztosították. Az Ecosia elmondása szerint nagyjából 45 keresés szükséges ahhoz, hogy egy fát el tudjanak ültetni – a legjobb pedig, hogy a rendszer mutatja a kereséseid számát, így nyomon tudod követni a teljesítményedet.

(Forrás: igenyesferfi.hu / kép: pixabay)